Christian IV - Carl Ludvig Jacobsen

Stortorget

The well-known landmark on Stortorget in Kvadraturen, the sculpture Christian IV, was completed by the sculptor Carl Ludvig Jacobsen in 1878.


The unveiling of the bronze sculpture of Christiania's founder King Christian IV took place on 29 September 1880, following an announced competition.

Foto: Per Berntsen / OKK.

1 anbefaling

Why is the work there?

King Christian IV (1577–1648) was Danish-Norwegian king between 1588–1648. The city council in Kristiania decided in 1874 to mark the 250th anniversary of the founding of the new city by paying for a monument to the monarch who, after numerous city fires in 1624, decided that the city should be rebuilt north of Akershus fortress.

Kongens beslutning kom også sammen med at byen ble kalt opp etter ham, og skiftet navn fra middelalder-navnet vi finner igjen i dagens navn Oslo over til Christiania.

Vedtaket i bystyret kom imidlertid ikke uten stor debatt, og flere kritiske stemmer pekte på at dette var en epoke hvor landet tross alt var erobret av Danmark, og at i 1874 var Norge enda i union med svenske Kong Oscar II som øverste statsoverhode.

Foto: Per Berntsen / OKK.

Christian IV på Stortorget, den dag i dag.

Hva handler verket om?

Carl Ludvig Jacobsens Christian IV er en portrettstatue i bronse, som er plassert midt på Stortorget på en høy granittsokkel, hvor kongen står i barokkbekledning, ridestøvler og sverd. Skulpturen viser øyeblikket hvor kongen signaliserer hvor den nye byen Christiania skal anlegges, like inntil Akershus festning.

Skulpturens høyre hånd anviser byens beliggenhet, mens den vestre armens positur utviser selvsikkerhet, og balanserer skulpturens uttrykk slik at blikket ledes østover i Kvadraturen og mot Akershus festning.

Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.no

Christian IV-statuen fotografert av Anders Beer Wilse første halvdel av 1900-tallet.

I sin samtid ble Jacobsens skulptur kritisert for å være tam og kjedelig, og i avisene ble skulpturen dratt inn i striden om Norges status i unionen med Sverige. Enkelte hevdet at uttrykket var en form for hyllest av Norges angivelige status som lydrike henimot unionskongen Oscar II, med blikk tilbake til dansketiden.

Bergsliens konkurranseutkast ble ansett for å være for pompøs og «maktglad», der Jacobsens vinnerutkast ble betraktet som mer «konstitusjonell» i sin utforming.

Foto: Severin Worm-Petersen/ Oslo museum

Avdukningen av Christian IV-statuen i 1880

Foto: L. Szacinski/ Oslo museum

Avdukingen av Kristian IV-statuen

Hvem er kunstneren?

Carl Ludvig Jacobsen (1835-1923) var født i Moss, men begynte sin vei mot en kunstnerisk karriere som snekkerlærling i Odense i Danmark i 1853. I 1858 fikk Jacobsen mulighet til å begynne på Kunstakademiet i København etter at hans egen snekkermester Barth hadde samlet inn penger blant bemidlede over hele Fyn.

Jacobsen's first professor, a man named Herman Wilhelm Bissen, gave the uncertain young man both support and encouragement. From here the road led to an ever-bright career, with several awards, culminating in the portrait statue of Christian IV on Stortorvet in Christiania.

Foto: Oslo Museum / Falt i det fri.

Billedhugger Jacobsen (xylografi).

Owner: Oslo municipality's art collection