Marriage - Tony Smith

Skulpturen Marriage (1961) av den amerikanske kunstneren Tony Smith ruver med sitt monumentale minimalistiske uttrykk på Kontraskjæret like ved skansebakken med utsyn mot Oslofjorden.

Foto: Marriage av den amerikanske kunstneren Tony Smith (1912-1980), gitt som gave til det norske folk av Carter-Menil Human Rights Foundation 18. mai 1994.

2 anbefalinger

Bak det tilsynelatende enkle geometriske, abstrakt formede kunstverket skjuler det seg, slik det i et ekteskap ofte gjør, en langt mer komplisert og innviklet historie. Siden avdukingen 18 mai 1994 har Marriage stått på Kontraskjæret og skuet ut mot fjorden.

Hvorfor står skulpturen her?

Tony Smiths skulptur Marriage (1961) var en gave til Norge fra The Carter-Menil Human Rights Foundation til Oslo, tiltenkt å hedre Norge som fredsnasjon og de som sto bak den ennå omdiskuterte «Oslo-avtalen» mellom Israel og Palestina (representert av PLO). Den tidligere amerikanske presidenten Jimmy Carter (1924-), og daværende styreformann i stiftelsen, var en sentral aktør i en rekke viktige historiske avtaler i Midtøsten tidligere.

President Carter skrev også senere bok om Israel og Palestina. Det var derfor ikke tilfeldig at denne stiftelsen sto for gaven til det norske folk og hovedstaden, like i etterkant av Oslo-avtalens inngåelse i september 1993. Tidligere president Jimmy Carter mottok for øvrig Nobels fredspris for sitt humanitære arbeid i 2002.

Gaven fra Carter-Menil stiftelsen var todelt, i tillegg til skulpturen fulgte kunstgaven en pris med en pengegave til FAFO - Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning for arbeidet med den såkalte prinsipperklæringen "Declaration of Principles on Interim Self-Government Arrangements" (DOP), under Oslo 1-avtalen som ble hemmelig undertegnet i Oslo i Parkveien 45, august 1993.

Foto: US Department of state. Marked with Public Domain Mark 101.

USAs 39. President Jimmy Carter (1924-).

Hva handler skulpturen om?

I gavens beskrivelse blir det trukket frem at Tony Smiths skulpturer forholder seg til stedet, slik antikke skulpturer tar sitt særpreg fra stedet de er plassert inn i. Verkets tittel Marriage gir også assosiasjoner til hvordan man kan leve side om side, og samtidig beholde sin egen identitet og egenart.

I gavens beskrivelse blir det videre trukket frem at skulpturens abstrakte form åpner for sterke opplevelser som kan bli uforglemmelige.

Smiths minimalistiske tilnærming til skulptur kan leses som en refleksjon over form og tid, og hvordan stedet som omgir skulpturen er preget av både stillstand og endring i årenes løp. I tilfelle med Marriage gir Akershus festning ikke bare en lovnad om sikkerhet, men også en påminnelse om Oslo og Norges uavhengighet.

Foto: Arild Andersen (privat) / Oslo kommunes kunstsamlings arkiv.

Marriage av Tony Smith.

Hvem er kunstneren?

Tony Smith (1912-1980) var en amerikansk kunstner, arkitekt og maler. Han var en av flere anerkjente kunstnere innenfor minimalismen og den amerikanske abstrakte ekspresjonismen. Smith utdannet seg delvis på Fordham University i New York City i 1930 og Georgetown University i Washington, D.C. fra 1931 til 1932.

Foto: Eric Koch Anefo / Creative Commons CCO 101.

Kunstneren Tony Smith (1912-1980), på Haags museum Gemeenteliijk Kubussen.

Smith tok kveldskurs parallelt ved Arts Students League på Manhattan. Han var for en kort periode også student ved László Moholy-Nagys skole New Bauhaus School.

Gjennombruddet som arkitekt kom i hans læretid hos Frank Lloyd Wright, noe som ledet til at han etablerte egen arkitektpraksis i New York. Smith arbeidet også utstrakt som lærer på flere kunstskoler.

Det var ikke før i 1951 at hans store gjennombrudd som kunstner kom, nærmest som en form for åpenbaring, på en legendarisk kjøretur på den uferdige strekningen New Jersey Turnpike. Beretningen om denne kjøreturen ble til en av de mest toneangivende tekstene innenfor minimalismen i kunsthistorien.

Smith fikk etter hvert flere kontakter i kunstverden og suksess som kunstner, samt flere nære vennskap med flere store kunstnere i USA på den tiden bla. Jackson Pollock, Barnett Newman, og Mark Rothko.

"Veien og mye av landskapet var kunstig," sa han, "og likevel kunne det ikke kalles et kunstverk. På den annen side gjorde det noe med meg som kunsten aldri hadde gjort. Først visste jeg ikke hva det var, men dets effekt var å frigjøre meg fra mange av synspunktene jeg hadde om kunst. Det virket som det hadde vært en virkelighet der som ikke hadde hatt noe uttrykk i kunsten.»

- Tony Smith om kjøreturen til New Jersey Turnpike

Eier: KORO / Staten