Paleet – den første kongeboligen

Paleet, etter det franske ordet «palais», var en staselig bygård som tjente som kongebolig mellom 1814 og 1848. Fra hovedhuset og ned mot sjøen lå det en flott hage. Bygningen brant i 1942, og restene ble deretter revet.

Paleet og paléhagen sett fra Tollbugata i 2023.

Foto: Stortinget

Paleet sett fra Tollbugata i 1914.

Foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum

2 anbefalinger

En gave fra byens rikeste mann

Eiendommen var blitt skjenket til staten til bruk for offentlige formål etter at den styrtrike forretningsmannen Bernt Anker døde i 1805. I 1807 ble den første gang brukt som bolig for den daværende stattholderen i Norge, Christian August. Herfra styrte han og hans etterfølgere, grev von Hessen og fra 1813, Christian Frederik.

Paléhagen med en paviljong mot sjøen. Tusjtegning av Carl Fredrik Diriks, 1885.

Foto: Oslo Museum

Paléhagen med en paviljong mot sjøen. Tusjtegning av Carl Fredrik Diriks, 1885.

Norsk selvstendighet erklært i Paleet

Vinteren 1814 var Paleet sentrum for de dramatiske begivenhetene som skulle lede til at Norge ble selvstendig og fikk sin grunnlov. Christian Frederik fikk her meldingen om at Norge var avstått fra Danmark til Sverige ved fredsslutningen i Kiel. I Paleet mottok han i slutten av februar svenske utsendinger, og ga dem beskjed om at han ville hevde Norges selvstendighet og uavhengighet.

I slutten av juli forlot Christian Frederik Paleet for å opprette felthovedkvarter nærmere grensen mot Sverige. Etter den kortvarige krigen mot Sverige fra slutten av juli til begynnelsen av august, trakk han seg tilbake til landstedet på Bygdøy, hvor han ble værende inntil han abdiserte og forlot Norge i oktober.

Portrett av Christian Frederik. Miniatyr ved Charlotte Berg, signert 22. mai 1814, to dager etter at han ankom Christiania som nyvalgt norsk konge.

Foto: Anne-Lise Reinsfelt/Norsk Folkemuseum

Portrett av Christian Frederik. Miniatyr ved Charlotte Berg, signert 22. mai 1814, to dager etter at han ankom Christiania som nyvalgt norsk konge.

I union med Sverige

Den neste kongelige som inntok Paleet var kronprins Carl Johan. Han ankom Christiania og Paleet 9. november 1814. Hans adoptivfar, kong Karl 13., var sykelig og besøkte aldri Christiania.

Grunnloven vedtatt på Eidsvoll 17. mai, ble skrevet om i løpet av høsten 1814, og en vedtatt i ny form 4. november 1814. Den påla kongen å oppholde seg i Norge i minst tre måneder i løpet av året. Kongen holdt statsråd her når han oppholdt seg i byen, tok imot besøk og holdt fester.

Karl Johan hadde et konfliktfylt forhold til Norge og den norske grunnloven. Desto viktigere var det for kongen å knytte personlige bånd til sine norske undersåtter gjennom mottakelser, selskaper og ball i kongeboligen.

Karl XIV Johan (1763-1844), kung av Sverige och Norge, gift med Desirée Clary. Oljemaleri, Fredric Westin.

Foto: Nationalmuseum

"Karl XIV Johan (1763-1844), kung av Sverige och Norge, gift med Desirée Clary". Oljemaleri, Fredric Westin.

Det lille slottet

Paleet var en svært beskjeden kongebolig sammenlignet med kongelige palasser i andre hovedsteder. Det ble imidlertid gjort noen ombygginger. En ny stor sal ble oppført som tilbygg inne i gården i 1826. Når de kongelige ikke var i byen, bodde kongens stedfortreder, Stattholderen, i Paleet.

Paléhagen var en viktig del av anlegget. Da Christian Frederik holdt sitt inntog til byen som nyvalgt konge 22. mai 1814, ble det holdt en storslått fest for alle byens borgere i hagen. I 1815 ble det oppført et bygg i hagen, som fungerte som festsal inntil den nye, store salen i Paleet sto ferdig.

Ballsalen i Paleet, fotografert i 1905

Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum

Ballsalen i Paleet, fotografert i 1905. Over dørene var det en balustrade, hvor musikerne satt.

Paleets festsal i 1815. Akvarell av Harald Torbjørn Sund (1876-1940), basert på skisse ved arkitekt Jørgen Gerhard Löser (1777-1829).

Foto: Harald Torbjørn Sund/Riksantikvaren

Paleets festsal slik den kan ha vært i 1815. Akvarell av Harald Torbjørn Sund (1876-1940), basert på skisse ved arkitekt Jørgen Gerhard Löser (1777-1829).

Festsalen, ca. 1920. På 1900-tallet ble Paleet brukt til kontorer for ulike statlige virksomheter.

Foto: Ukjent fotograf/Oslo Museum

Festsalen, ca. 1920. På 1900-tallet ble Paleet brukt til kontorer for ulike statlige virksomheter.

"Salongen", paviljong i Paléhaven, bygget i 1815, revet i 1897.

Foto: F.P.L. Næser/Oslo Museum

I mangel av en ordentlig festsal i Paleet, ble denne paviljongen, "Salongen", oppført under Karl Johan i Paléhagen i 1815. Bygningen var tegnet arkitekt I.G. Løser. Den ble revet i 1897.

Det nye slottet

Grunnsteinen til en kongebolig, det som er Slottet i dag, ble lagt ned allerede i 1825. Men det sto ikke ferdig før i 1848. Carl Johans sønn, Oscar I, ble den siste konge i Paleet. Han ble også den første konge i den nye kongeboligen. Paleet ble fortsatt benyttet av kongefamilien etter dette, men da som bolig for hoffunksjonærer og kongelige gjester. Det ble formelt avviklet som kongebolig etter unionsoppløsningen i 1905. I 1890-årene ble Paleet benyttet av Høyesterett og som bolig for hoffsjefen, og etter 1905 ble det brukt som «herberge for husville statsetater».

Kongelige møbler

Carl Johans himmelseng som stod i Paleet, nå på Norsk Folkemuseum.

Foto: Norsk folkemuseum

Carl Johans himmelseng som stod i Paleet, nå på Norsk Folkemuseum.

Sofa i bjørkefiner med stoppet sete og rygg, fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum. Produsert ca. 1820-1830.

Foto: Anne-Lise Reinsfelt/Norsk Folkemuseum

Sofa i bjørkefiner med stoppet sete og rygg, fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum. Produsert ca. 1820-1830.

Sofa i bjørk med svungne armlener, ullstopping og løs ryggpute, fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum. Norskprodusert, ca. 1815-1824.

Foto: Anne-Lise Reinsfelt/Norsk Folkemuseum

Sofa i bjørketre, fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum. Norskprodusert, ca. 1815-1824.

Servant fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum. Produsert ca. 1814-1825.

Foto: Anne-Lise Reinsfelt/Norsk Folkemuseum

Servant fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum. Produsert ca. 1814-1825.

Ovalt, lakkert bord med klaff i hver kortende. Bordet har intarsia og løveføtter med hjul av messing. Bordet har stått i Paleet, nå på Norsk Folkemuseum.

Foto: Anne-Lise Reinsfelt/Norsk Folkemuseum

Ovalt, lakkert bord med klaff i hver kortende. Bordet har intarsia og løveføtter med hjul av messing. Bordet har stått i Paleet, nå på Norsk Folkemuseum.

Nattstol, dvs. toalett, formet som kommode. Fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum/Eidsvoll1814.

Foto: Anne-Lise Reinsfelt/Norsk Folkemuseum

Nattstol, dvs. toalett, formet som kommode. Fra Paleet, nå på Norsk Folkemuseum/Eidsvoll1814.

Når kongen besøkte sin norske hovedstad, var det i et stort følge av prinser, prinsesser, hoffstab og militære. Innkvarteringen av alle personene var krevende for den lille hovedstaden. Fideikommissgården var en av statens eiendommer i Christiania, og lå praktisk nok rett over gaten for Paleet. Her bodde blant annet prins Oscar (senere kong Oscar I). Når kongen ikke var i byen, ble en del av kongens finere møbler fra Paleet lagret her. Fideikommissgården ble også lager for bergede gjenstander da Paleet brant i 1942. Gården ble revet i 1959-1960.

Fideikomissgården i Fred. Olsens gate 11 i 1932

Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum

Fideikomissgården i Fred. Olsens gate 11 i 1932