Tollboden, Tollpakkhuset og havna
Tollbugata 1
Tollboden og tollpakkhuset var blant havnas viktigste bygg, helt sentrale i forbindelse med eksport og import av varer.
Tollpakkhuset er den gamle havnas eldste bevarte bygning, oppført 1846-50.
En del av vandringen Historien om Christiania
En ny by
Bjørvika har alltid vært et sentralt sted i Christiania. Før 1624 lå middelalder-Oslo i Gamlebyen. Den gamle trebyen brant ned en rekke ganger.
Da byen igjen brant ned til grunnen i 1624, var kong Christian IV lei av gammeldagse byer som brant. Han fikk oppført en ny by på den andre siden av fjorden – i Bjørvika. Byen fikk kongens navn.
Annerledes sjøfront
Havneforholdene i Bjørvika var nok den viktigste årsaken til at den nye byen ble bygget der. I Bjørvika kunne man på skikkelig vis drive innseiling, handel, lasting og lossing.
Tidligere gikk vannlinjen mye høyere opp enn i dag, og på 1540-tallet lå sjøfronten mot Dronningens gate.
Her ble gaten bebygget med store kjøpmannsgårder i mur og bindingsverk. Skippergata og Store- og Lille Strandgate på også anlagt på denne tiden.
Tollbod nr.1 og 2
På 1600- og 1700-tallet var det storhandel med trelast i havnen. Ved utløpet av Akerselva, der de store skog- og sageierne hadde sine tomter, ble trelasten skipet ut.
Det var mye handel med utlandet og det ble nødvendig å holde koll på varer som ble ført inn og ut av byen.
Den første tollboden fra 1600-tallet lå på en liten holme ved enden av Nordre brygge, i forlengelsen av Tollbugata. I 1765 ble det bygget en ny tollbod av tømmer nord for denne.
Og stadig nye tollboder....
Tollbod nr.3 var mer moderne, i utmurt bindingsverk, men brant likevel ned til grunnen i den store bryggebrannen i 1785. Tollbod nr.4 ble dermed oppført 1787-90.
Tollbod nr.5
Dagens tollbod er den femte i rekken. Den sto ferdig i 1896, etter at nr.4 ble revet. Den var da omtrent hundre år gammel og ble ansett som gammeldags og lite egnet.
Flotte fasader
Den nye Tollboden fikk et representativt utseende, med forseggjorte fasader i rød forblendingstegl mot havnefronten.
Arkitekt var ingen ringere enn statens bygningsinspektør Adolf Schirmer.
Tollpakkhuset
Tollpakkhuset ble oppført 1846-50 som lagerbygning for Tollvesenet, som selvsagt holdt til i Tollboden.
Det ble oppført 1846-50 og er i dag den eldste bygningen som er bevart ved den gamle havnefronten.
Den danske arkitekten Johan H. Nebelong ønsket at bygningens funksjon skulle komme til uttrykk i fasaden. Derfor ligger de store bueåpningene i 1.etasje godt synlig. Her ble varer som skulle fortolles lastet inn og ut.