Tollboden, Tollpakkhuset og havna
Tollbugata 1
Tollboden og tollpakkhuset var blant havnas viktigste bygg, helt sentrale i forbindelse med eksport og import av varer.
Tollpakkhuset er den gamle havnas eldste bevarte bygning, oppført 1846-50.
Foto: Tove Solbakken / Byantikvaren
En del av vandringen Historien om Christiania
En ny by
Bjørvika har alltid vært et sentralt sted i Christiania. Før 1624 lå middelalder-Oslo i Gamlebyen. Den gamle trebyen brant ned en rekke ganger.
Da byen igjen brant ned til grunnen i 1624, var kong Christian IV lei av gammeldagse byer som brant. Han fikk oppført en ny by på den andre siden av fjorden – i Bjørvika. Byen fikk kongens navn.
Foto: John William Edy / Oslo Museum
Christiania havn med trelast på 1700-tallet. Helt til høyre ser vi det lyse lysthuset til Paleet, ved siden av den Tollboden.
Annerledes sjøfront
Havneforholdene i Bjørvika var nok den viktigste årsaken til at den nye byen ble bygget der. I Bjørvika kunne man på skikkelig vis drive innseiling, handel, lasting og lossing.
Tidligere gikk vannlinjen mye høyere opp enn i dag, og på 1540-tallet lå sjøfronten mot Dronningens gate.
Her ble gaten bebygget med store kjøpmannsgårder i mur og bindingsverk. Skippergata og Store- og Lille Strandgate på også anlagt på denne tiden.
Foto: William Schmettlau / Oslo Museum
Bjørvika på 1800-tallet. Bygningen i høyre billedkant er en tidligere Tollbod. Dagens Tollbod står på samme sted. Der brygga ligger går i dag veien. Kunstneren heter Wilhelm Schmettau.
Tollbod nr.1 og 2
På 1600- og 1700-tallet var det storhandel med trelast i havnen. Ved utløpet av Akerselva, der de store skog- og sageierne hadde sine tomter, ble trelasten skipet ut.
Det var mye handel med utlandet og det ble nødvendig å holde koll på varer som ble ført inn og ut av byen.
Den første tollboden fra 1600-tallet lå på en liten holme ved enden av Nordre brygge, i forlengelsen av Tollbugata. I 1765 ble det bygget en ny tollbod av tømmer nord for denne.
Foto: Peter Christian Friderich Wergmann / Oslo Museum
Dette er tollbod nr. 3 eller 4. Dessverre gir ikke kildene nok opplysninger om bildet.
Og stadig nye tollboder....
Tollbod nr.3 var mer moderne, i utmurt bindingsverk, men brant likevel ned til grunnen i den store bryggebrannen i 1785. Tollbod nr.4 ble dermed oppført 1787-90.
Foto: Daniel Georg Nyblin / Oslo Museum
Personale foran tollbod nr. 4 i 1885.
Tollbod nr.5
Dagens tollbod er den femte i rekken. Den sto ferdig i 1896, etter at nr.4 ble revet. Den var da omtrent hundre år gammel og ble ansett som gammeldags og lite egnet.
Foto: B. S. Pedersen / Byantikvaren
Tollboden og havna ca. 1960.
Flotte fasader
Den nye Tollboden fikk et representativt utseende, med forseggjorte fasader i rød forblendingstegl mot havnefronten.
Arkitekt var ingen ringere enn statens bygningsinspektør Adolf Schirmer.
Foto: Ruth Raabe / Oslo Museum
Tollboden var staselig, men fortsatt lå de gamle skurene og sjøbodene rundt på havna i 1931.
Tollpakkhuset
Tollpakkhuset ble oppført 1846-50 som lagerbygning for Tollvesenet, som selvsagt holdt til i Tollboden.
Det ble oppført 1846-50 og er i dag den eldste bygningen som er bevart ved den gamle havnefronten.
Den danske arkitekten Johan H. Nebelong ønsket at bygningens funksjon skulle komme til uttrykk i fasaden. Derfor ligger de store bueåpningene i 1.etasje godt synlig. Her ble varer som skulle fortolles lastet inn og ut.
Foto: Ukjent fotograf / Byantikvaren
Interiør fra Tollpakkhuset, med buevinduene.